Välj tre varuprover som gåva med varje order – Fri frakt över 500 kr

verso journal

Clean beauty

    06 · 04 · 2021

Skönhetsvärlden är komplex och fascinerande med många trender och modeord som utvecklas och blir synonymt med hälsa och välbefinnande. Under det senaste decenniet har fokus skiftat från att beundra ytan till att utforska vad som finns under den. Eller vad som finns inuti.

DET ÄR LITE RÖRIGT

Hashtaggen #cleanbeauty har över 3 miljoner inlägg på Instagram. Nästan 50 % av kvinnorna i USA använder redan rena skönhetsprodukter enligt en undersökning av Harper’s BAZAAR från 2019. Trots att termen har funnits ett tag saknar den fortfarande en tydlig definition, vilket är oroande eftersom rörelsen för ren skönhet vill skapa klarhet och transparens i hudvårdsbranschen.

Vi anser att ”clean beauty” för närvarande är ett spektrum. Är det veganskt? Icke-toxiskt? Ekologiskt? Hypoallergent? Ja och nej. Den amerikanska kosmetikalagstiftningen är 80 år gammal och förbjuder endast runt 30 tillsatser, medan över 1300 ingredienser är förbjudna i EU. Därför avgörs toxiska ingredienser utifrån var du bor. Parabener, ftalater, artificiella färgämnen och dofter, sulfater, BHT, formaldehyd, triklosan och oxybenzon är de vanliga toxiska ingredienser som varumärken och konsumenter som förespråkar ”clean beauty” tenderar att undvika. Andra populära men debatterade termer som ofta används i marknadsföring är veganskt, ekologiskt och ”cruelty free”. Att det behövas städas upp lite bland begreppen är ett som är säkert.

FRÅN ”CLEAN” TILL ”SLOW” OCH ”BLUE”

Medan konsumenter och varumärken tvistar om vad är ”clean beauty” och inte, har trenden muterat till inte bara en, utan två nya trender: ”slow beauty” och ”blue beauty. ”Slow beauty” innebär att sakta ner tempot i vår konsumtion, vårt samhälle och vårt dagliga liv. Ett år av isolering under pandemin har inspirerat konsumenter att höja sin vardag genom självvårdsritualer, ofta med enklare rutiner som har färre steg och med mer effektiva ingredienser.

Där ”slow beauty” är mer av en holistisk syn, handlar ”blue beauty” om att minska vårt plastavfall, göra det lättare för oss att återvinna och skydda våra hav från kemikalier. Enligt WWF hamnar en lastbil full med plastavfall i våra hav varje minut, och skönhetsindustrin är den största boven på grund av sin engångsförpackning och sina produkter.

Sverige har proaktivt hanterat dessa frågor och mikroplast i kosmetiska produkter förbjöds 2018. Nyligen förbjöd Hawaii, som första amerikanska delstat, solkräm med korallskadliga kemikalier som oxybenzon.

NÄSTA STEG: SMART BEAUTY

”Clean, slow och blue beauty” är alla en del av en rörelse från medvetna konsumenter: en reaktion på klimatförändringar, mentala hälsoproblem och ett samhälle i snabb förändring. Genom att granska industrin och göra noggranna val sätter människor press på företagen att agera. Och med det sagt, låt oss avsluta denna artikel med några ord om ämnet från Versos grundare Lars Fredriksson.

Lars Fredriksson, grundare av Verso Skincare 

Verso Skincare erbjuder etiskt producerade produkter, allt för att säkerställa att de är snälla mot människor, djur och planeten.

Vad är dina tankar om ”clean beauty”?

”Clean beauty” är utan tvekan ett begrepp som vi är mycket bekanta med på Verso, och vi har haft ett långsiktigt engagemang för ämnet.

Hur ser detta engagemang ut?

Verso Skincare erbjuder etiskt producerade produkter, allt för att säkerställa att de är skonsamma mot människor, djur och planeten. Till exempel är alla produkter fria från färgtillsatser, parabener och mineraloljor.

Vi uppmuntrar till medveten konsumtion utan att kompromissa med resultaten. Våra produkter innehåller ett lågt antal aktiva ingredienser ingredienser av hög kvalite för att säkerställa en hälsosam hud, utan onödiga krusiduller. Vi tror på en daglig skönhetsrutin med några få, högkvalitativa produkter för att minska tid och pengar som spenderas och onödig belastning på miljön genom överkonsumtion. Man skulle kunna kalla det ”Smart Beauty”.

Vad blir nästa steg för Verso?

För att nå våra mål att erbjuda hållbar hudvård kommer våra yttre förpackningar att minskas med 14% under 2021 genom att göra dem mindre, kompakta och snygga utan onödigt tomrum som skickas runt världen. Vi kommer också att sluta använda cellofan för att täcka våra produkter, vilket kommer att spara 200 kg plast – ett första och viktigt steg.


VERSO SKINCARE

Våra ingredienser

läs mer

Verso skincare

Alla Produkter

Köp

Verso Skincare

Retinol 8

LÄS MER
SIGNA UPP & FÅ 15% RABATT PÅ DIN NÄSTA ORDER